In the presence of absence

In the presence of absence

In the Presence of Absence toont een selectie kunstwerken en ontwerpprojecten die het begrip van algemene kennis en collectief bewustzijn uitdagen met verhalen die ongezien blijven, genegeerd zijn of vaker verteld mogen worden binnen grote publieke instellingen.

Met ruim 14 zalen presenteert de interdisciplinaire tentoonstelling In the Presence of Absence een selectie van (tegen-)verhalen die vastomlijnde ideeën bevragen over onze samenleving en over de manier waarop geschiedenis geschreven wordt. Wanneer deze verhalen niet besproken worden door instellingen zoals scholen, bibliotheken, archieven en musea, ontstaan door hun afwezigheid kennislacunes binnen publieke debatten die het collectieve bewustzijn en geheugen mede bepalen.

De geselecteerde projecten omvatten zowel persoonlijke, intieme onderwerpen alsook brede sociaalhistorische kwesties. Handgeschreven brieven adresseren bijvoorbeeld een ongrijpbare notie als elegantie in een installatie van Evelyn Taocheng Wang. Thema’s als migratie, transitie en herinnering worden onder andere in de tekeningen van Sadik Alfraji onder de aandacht gebracht. Ook is er ruimte in de tentoonstelling voor archiefmateriaal, schrift, beeldspraak en gesproken woord als verschillende manieren om verhalen te vertellen en geschiedenissen uit te lichten. Zo onderzoekt Anna Dasović op basis van archiefmateriaal rond Srebrenica dat aan haar werd vrijgegeven op kritische wijze hoe de Koninklijke Landmacht in een rollenspel militairen trainde om zichzelf te presenteren in reactie op ‘de ander’, en adapteert de schilderijinstallatie van Natasja Kensmil het klassieke archetype-beeld van een vooraanstaand 17e-eeuws huwelijk tot een hedendaags kritisch portret over machtsverhoudingen en rijkdom.

De tentoonstellingstitel is ontleend aan het gelijknamige en laatste boek van dichter Mahmoud Darwish. In de context van deze tentoonstelling benadrukt ‘de aanwezigheid van afwezigheid’ hoe verhalen binnen een samenleving functioneren en resoneren.

DE GESELECTEERDE KUNSTENAARS VOOR IN THE PRESENCE OF ABSENCE ZIJN

Sadik Alfraji / Leonardiansyah Allenda / Kristina Benjocki / Kasper Bosmans / Rowena Buur / Anna Dasović / Timo Demollin / Quinsy Gario in samenwerking met Mina Ouaouirst / Inas Halabi / Remy Jungerman / Natasja Kensmil / Sarah van Lamsweerde in samenwerking met Leroy de Böck en Alicia Hoost / DOMINIQUE (Dominique Latoel) / Wendelien van Oldenborgh / Ahmet Öğüt / Our Polite Society / Pieter Paul Pothoven / Farida Sedoc / Ghita Skali / Evelyn Taocheng Wang / Jennifer Tee / Gilleam Trapenberg / Werker Collective

De tentoonstelling In the Presence of Absence is onderdeel van het tweejaarlijkse project ‘Voorstellen tot Gemeentelijke Kunstaankopen’, dat kunstenaars of vormgevers die wonen en werken in Nederland uitnodigt te reageren op een open call, gevolgd door een juryselectie en een groepstentoonstelling. Een deel van het getoonde werk wordt aangekocht voor de museumcollectie. Anders dan andere edities, was deze open call toegankelijk voor alle disciplines.

PUBLICATIE

De tentoonstelling zal vergezeld gaan van een online publicatie met meer informatie over de kunstenaars en hun werken. Bijdragen in de vorm van essays behandelen het overkoepelende thema van kennisproductie binnen de kunstwereld: hoe weten we wat we weten?

PUBLIC PROGRAM

Sunday Seminar lezingen (binnenkort online)

Performance programma (binnenkort online)

CURATOREN

Britte Sloothaak & Fadwa Naamna

JURY

Britte Sloothaak & Fadwa Naamna (namens het Stedelijk Museum Amsterdam), Cédric Fauq (curator en schrijver, Palais de Tokyo), Monica Szewczyk (directeur De Appel, Amsterdam), Prem Krishnamurthy (ontwerper, tentoonstellingsmaker, schrijver, Wrkshps en artistiek (co-) directeur FRONT International 2021) en Zippora Elders (artistiek directeur Kunstfort bij Vijfhuizen en co-curator sonsbeek21-24)

De voorstellen voor de gemeentelijke kunstaankopen worden tweejaarlijks georganiseerd met financiële steun van de Gemeente Amsterdam.

SCENOGRAFIE

Müller Van Tol ( Bas van Tol / Malte Hailer)

Hoofdbeeld: Farida Sedoc, The Future Ain’t What It Used To Be, 2019, collage op papier, 400 cm x 300 cm, zeefdruk op katoen (elk 100 cm x 150 cm, Gentleman’s Agreement, Welcome To Society, The Sun Rises In The East). Foto Tom Janssen.

Het evenement is afgelopen.

Datum

05 sep 2020
Verlopen!

Meer informatie

Website museum
Stedelijk Museum - Amsterdam

Locatie

Stedelijk Museum - Amsterdam

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Close
error: Alert: Content is protected !