Mijn Rembrandt

Read Time:1 Minute, 0 Second

Zelfs na 350 jaar hebben de schilderijen van Rembrandt niets aan zeggingskracht ingeboet en weten ze mensen diep te raken. In ‘Mijn Rembrandt’ duikt regisseur Oeke Hoogendijk in de wereld van de oude meester.

Terwijl de excentrieke Schotse Duke of Buccleuch in zijn kasteel naar de ultieme plek zoekt om zijn geliefde portret van een lezende vrouw op te hangen, brengt een andere collectioneur, de Franse baron Eric de Rothschild, twee Rembrandts op de markt. Dit is het begin van een verbeten politieke strijd tussen het Rijksmuseum en het Louvre.

Ook volgt de film de aristocratische kunsthandelaar Jan Six als hij niet één, maar twee ‘nieuwe’ schilderijen van Rembrandt op het spoor lijkt te zijn. Deze zenuwslopende ontdekkingsreis lijkt zijn grootste jongensdroom waar te maken, maar Hoogendijks camera is er ook bij als zijn wereld ineen dreigt te storten wanneer hij ervan wordt beschuldigd een afspraak met een andere kunsthandelaar te hebben verbroken.

De filmmaakster geeft een fascinerend inzicht in wat het werk van de Nederlandse schilder zo bijzonder maakt. In een filmisch mozaïek van aangrijpende verhalen leidt de grenzeloze passie voor Rembrandts schilderijen tot dramatische ontwikkelingen en verrassende plotwendingen.

Bekijk hier de aflevering:

Mijn Rembrandt – 2Doc.nl

ruimtevo

Over de schrijver

RK&C

Stichting Ruimte voor Kunst en Cultuur - RK&C

Average Rating

5 Star
100%
4 Star
0%
3 Star
0%
2 Star
0%
1 Star
0%

58 thoughts on “Mijn Rembrandt

  1. Ik vind het niet op een werk van Rembrandt lijken (juist de kraag niet), maar ik heb er ook niet veel verstand van.

    1. Het deed mij denken aan Joachim von Sandrart, maar ook ik ben geen expert.

      1. Ik zie de overeenkomsten, maar ook de verschillen (zoals het gebruik van schaduw in de kraag).

        1. Rembrandt schilderde de kraag ‘zwart over wit’ (ipv wit over zwart).

  2. Jullie zitten er allemaal naast! 🙂 Het is door meerdere experts bevestigd dat het een Rembrandt is.

  3. Wie heeft het boek van Jan Six gelezen? Daarin legt hij alles uit. Ik ga het boek bestellen denk ik. Lijkt mij wel interessant.

  4. Het antwoord:
    What intrigues me most about this story, is the matter of the lace collar. For the collar has been crucial for dating and attributing the painting. And that in two ways: the particular fashion of the collar and the manner in which it was painted.

    The so-called French style of the collar is so specific that it can be traced to the years 1633-1634: at the end of the latter year, it was already out of fashion. This is decisive for, being able to pinpoint the date so precisely, Six can argue that the painting cannot be attributed to a “circle” around Rembrandt: in those years, the young painter simply had no apprentices.

    http://living-fabrics.com/collar-matters/

      1. Kijk eens naar het gezicht van Govert Flinck (neus, kuiltje in de kin…). Heeft ook overeenkomsten met hierboven.

      1. Volgens mij werkt het zo: als Van De Wetering zegt dat het een Rembrandt is, is het een Rembrandt. 🙂

  5. Review NY Times 6-1-2021:

    … And Jan Six, an art dealer and descendant of one of Rembrandt’s most famous subjects, begins the movie thinking he’s found a previously unrecognized Rembrandt that’s been painted over and then stumbles on what he believes is another up for auction.

    There’s no question that Six has a sharp eye (the Rembrandt expert Ernst van de Wetering eventually signs off on the discovery), but what’s more suggestive is his conviction that the painting is an “in-your-face” Rembrandt. Could anyone be so sure? Might an art dealer with this bloodline be primed to see Rembrandt everywhere?

  6. Hoe langer ik kijk, en vergelijk, hoe meer ik denk dat het toch WELeen Rembrandt kan zijn…

  7. Nee hoor, Rembrandt zou de kraag nooit zo geschilderd hebben. Zeker niet op zo’n groot (dus belangrijk) schilderij. Rembrandt zijn techniek was vele malen beter. Het is geen Rembrandt.

  8. Het kleurgebruik past ook niet bij Rembrandt. De warmte mist, en hij had de kraag nooit zo afstekend tov de rest gelaten. Het gezicht is mooi geschilderd, maar daar stopt het.

    1. Rembrandt had de achtergrond inderdaad donkerder gemaakt. De kleuren kloppen zo niet bij elkaar. Het heeft inderdaad meer weg van Govert Flinck.

  9. ‘…. In 1634 stapte Flinck Rembrandts atelier bij Uylenburgh binnen om bij hem in de leer te gaan…’

    Een leerling moet oefenen. Govert Flinck heeft misschien Rembrandt zijn schilderij van Soolmans proberen na te maken en hulp gehad van Rembrandt bij het schilderen van o.a. het gezicht?

    1. Andere bronnen melden zelfs al vanaf 1633, dat Flinck in de leer was bij Rembrandt…..

      1. Dus waarom Jan Six dan zegt dat Rembrandt geen circle had in 1633-1634 is mij even onduidelijk

  10. Ahhhh, The World makes sense again…. Het is dus Govert Flinck met hier en daar de hulp van zijn leraar, Rembrandt. Nu klopt alles aan het schilderij.

    1. Op basis van de kraag van de man denkt men dat het werk rond 1634 is gemaakt. Belangrijk is dat Rembrandt-kenner Ernst van de Wetering net als Six denkt dat het om een werk van Rembrandt gaat. De toewijzing wordt ook gesteund door vijftien internationale conservatoren en kunsthistorici. Volgens de kenners zouden leerlingen van Rembrandt niet in staat zijn geweest een dergelijk portret te schilderen.

      link: https://historiek.net/rembrandt-portret-jonge-man-jan-six/79561/

      1. Waarom zou iemand in die periode Govert Flinck na willen schilderen? Kijk naar de knik in de neus, afstand bovenlip tot neus, de lange kin, en de kuil in de kin… Het is Govert Flinck.

  11. Ik denk ook deels leerling/assistent, deels Rembrandt.

    …Documentary evidence indicates that during the mid-1630s in particular, Rembrandt worked together with pupils and assistants on the same compositions…

    1. ‘…Opvallend genoeg steeg Rembrandts productie in de jaren dat Flinck in het atelier werkte, vooral in 1634. De rol van Flinck lijkt dan ook meer die van assistent te zijn geweest dan van leerling.

      Misschien dan toch een mix van Rembrandt en Flinck.

  12. Waarom kan het niet na 1634 geschilderd zijn trouwens? Iemand kan toch later geprobeerd hebben het portret van bijv. Soolmans na te maken?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Close
Close
error: Alert: Content is protected !