RECENSIE: Frans Hals Museum Haarlem

RECENSIE: Frans Hals Museum Haarlem

Ik zou liegen als ik zei dat ik het niet heel spannend vond, achteruit inparkeren tussen een dure Porsche Cayenne en een Range Rover, op een drukke weg met eenrichtingsverkeer. Parkeren bij het Frans Hals Museum in Haarlem biedt de nodige uitdaging, maar dat weerhoud mij er niet van om het museum te bezoeken. Het is een fijn museum, het heeft een bepaalde ‘je ne sais quoi‘.

Het museum bezit honderden schilderijen, waaronder meer dan een dozijn van Frans Hals, aan wie het museum zijn naam dankt. Frans Hals is, samen met Rembrandt en Vermeer, één van de belangrijkste schilders uit de Gouden Eeuw. Hij werkte zijn hele leven in Haarlem en werd vooral bekend door zijn levendige en kleurrijke schuttersstukken en afbeeldingen van tijdgenoten. De werken van Frans Hals zijn zeer waardevol en behoren tot ons vaderlands erfgoed. Maar naast schilderijen van Frans Hals bezit het museum nog tal van andere mooie werken van bekende kunstenaars.

Kunstroof

Iets dat waardevol is, is ook vaak doelwit van diefstal. In 2002 zijn er vijf schilderijen gestolen uit het Frans Hals Museum. Deze schilderijen zijn inmiddels weer teruggevonden. Daarnaast had de in 1991 vermoordde hasjhandelaar Klaas Bruinsma had een gestolen doek van Frans Hals in handen. Charlie Da Silva bemiddelde kort na de moord op Bruinsma bij de terug verkoop van het schilderij.

Zien?

Het museum heeft het afgelopen jaar moeilijk gehad en het kan wat support gebruiken. Heb je een uurtje of meer over, overweeg dan een bezoek aan het museum. Een absolute aanrader!

Parkeergarages Houtplein en De Kamp liggen beide op 5 minuten loopafstand. Of je kunt, net als ik, parkeren in het straatje pal naast het museum.