RECENSIE: Iris Kensmil | Blues Before Sunrise

In Blues Before Sunrise toont Iris Kensmil (Amsterdam 1970) schilderijen en tekeningen die zijn verweven met haar eigen leefwereld en geschiedenis. De werken herinneren eraan dat die wereld en geschiedenis het resultaat zijn van een lange emancipatiestrijd. Kensmil laat ons kennismaken met schrijvers, muzikanten, kunstenaars en activisten die een rol speelden in de Zwarte emancipatie. Hiermee reconstrueert zij een geschiedenis van ‘Zwarte moderniteit’. Kennis van dit – veelal genegeerde – verleden is volgens haar niet alleen relevant voor de hedendaagse samenleving, maar ook voor een toekomst waarin ruimte is voor meerdere perspectieven en identiteiten.

Het heldere palet van de schilderijen is het gevolg van de lichte onderlaag van waaruit Kensmil schildert. Deze techniek werd gebruikt door impressionistische kunstenaars als Degas en Monet. Waar zij de ‘verlichte’ moderne tijd van destijds vierden, gebruikt Kensmil deze schilderwijze om de mensen die de Zwarte moderniteit uitdragen, een historische status te geven. ‘Zwarte vrouwen worden niet als intellectuelen geschilderd en zo wil ik ze door mijn gekozen stijl juist wel portretteren’.

De aanduiding ‘Zwart’ met een hoofdletter geeft aan dat ‘Zwart zijn’ een door sociale verhoudingen opgelegde positie is, en is een alternatief voor de ogenschijnlijke neutrale omschrijving van een ‘zwarte huidskleur’, waar een hele geschiedenis van vooroordelen mee verbonden is.

Bron: Museum Kranenburgh

De tentoonstelling Blues Before Sunrise is nog te zien t/m 13 april 2020 bij het Museum Kranenburg.

Meer informatie