RECENSIE: Hermitage Amsterdam

RECENSIE: Hermitage Amsterdam

De Hermitage Amsterdam heeft in 2019 rond de 400.000 bezoekers mogen ontvangen. Vijf grote tentoonstellingen zijn dit jaar te zien geweest: De schatkamer! en Juwelen! uit de collecties van de Hermitage St.-Petersburg, Groepsportretten van de 17e eeuw uit de verzamelingen van het Amsterdam Museum en het Rijksmuseum, en de tentoonstellingen Art Brut en WOEST in het Outsider Art Museum. Kleinere exposities waren er ook, zoals die van ABN AMRO Kunstprijswinnaar Helen Verhoeven en twee van de jonge talenten van de Hermitage voor Kinderen. De multimediale attractie Panorama Amsterdam beleefde haar derde jaar.

De Hermitage Amsterdam heeft geen vaste collectie zoals de meeste musea. Er zijn wisselende tentoonstellingen te zien met telkens weer een geheel ander onderwerp en publiek, waardoor de bezoekersaantallen kunnen fluctueren. De diversiteit in het tentoonstellingsaanbod is groot: van klassieke kunst, biografische en historische thema’s, archeologie tot hedendaagse kunst. Hermitage Amsterdam verwelkomt jaarlijks gemiddeld rond 400.000 bezoekers.

Hoogtepunten in het jubileumjaar

De Hermitage Amsterdam vierde in 2019 haar tiende verjaardag met talloze feestelijke activiteiten voor alle leeftijden. Daarnaast ontving het museum in het jubileumjaar de vijf miljoenste bezoeker en werden in april 316 zonnepanelen op het dak van het museum in gebruik genomen. De Hermitage is daarmee het eerste museale rijksmonument in Nederland dat zonnepanelen installeert. In augustus trok de tweede editie van de openluchtbioscoop in de binnentuin veel belangstellenden.

Parkeren is mogelijk in de nabijgelegen parkeergarage aan de Amstel, op vijf minuten loopafstand.

Een bezoek aan De Hermitage Amsterdam is een absolute aanrader!

Zien?