RECENSIE: Westfries Museum in Hoorn

Alle wegen leiden naar Rome, maar er zijn er ook een paar die naar de Roode Steen gaan. De Roode steen is een plein in de binnenstad van Hoorn. Vroeger kwamen daar zes landwegen naar de stad Hoorn bij elkaar. De naam Roode Steen ontleent het plein aan een bloederiger activiteit van vroeger, namelijk het voltrekken van vonnissen. Deze vonnissen bestonden uit het afhakken van ledematen of hoofden, dat gebeurde op een rode steen. Het Westfries Museum is gelegen aan dit plein en de originele rode steen waarop vroeger de vonnissen werden voltrokken bevindt zich in het museum.

Het Westfries Museum is een museum van De Gouden Eeuw. Gehuisvest in een monumentaal pand gebouwd in 1632. Het toont een enorme hoeveelheid voorwerpen op het gebied van bijvoorbeeld de geschiedenis van de stad Hoorn, de kunstnijverheid, de schutterij, de handel en archeologie. Een grote zaal is gewijd aan de VOC, die belangrijk was voor Hoorn. Hier zijn onder meer scheepsmodellen, navigatie-instrumenten, kaarten en schilderijen van de bewindhebbers en handelaren te zien. De totale collectie omvat 30.000 objecten. Het accent ligt op de periode tussen 1500 en 1800. De aanloop, bloei en nasleep van De Gouden Eeuw. De monumentale huisvesting geeft het museum een bijzonder karakter. De collectie en het gebouw vertellen samen het verhaal van de Gouden Eeuw.

Virtual Reality

In de speciale VR-zaal in het museum kunnen 30 mensen tegelijk naar Batavia 1627 VR kijken. Vergeet vooral niet je plaats te reserveren, want vol is vol.

Kunstroof

In 2005 zijn 24 schilderijen en 70 zilveren objecten ter waarde van 15 miljoen euro uit het Westfries Museum gestolen. De dief had zich verscholen onder een deksel van een doodskist. Ondanks de inzet van politie en justitie was er jarenlang geen spoor van de geroofde kunstwerken. Totdat in 2014 ineens een foto van het gestolen schilderij Rebecca en Eliëzer van Jan Linsen opdook op een Russischtalige website in Oekraïne. Het museum schakelde roofkunstexpert Arthur Brand in voor bemiddeling. De andere partij wilde echter meer geld zien dan de 50.000 euro die Brand hem namens het museum bood en verbrak het contact. In 2016 werd op een persconferentie in Kiev bekend gemaakt dat er bij een geheime operatie van de veiligheidsdienst SBU vier schilderijen van het museum waren gevonden. Een ander schilderij dook in 2016 ook op in Kiev en bleek in de handen van een particulier. De doeken werden in zwaar beschadigde toestand aan het museum teruggegeven. Restauratiekosten 72.000 euro. Videoverslagen van de restauratie.

Deze zaak trok wereldwijd de aandacht. De roof bleek in opdracht te zijn uitgevoerd. Het museum schrijft over de zaak het volgende:

Het beeld wordt bevestigd dat de kunstwerken terecht zijn gekomen in een krachtenveld waarin criminelen, politie, veiligheidsdiensten en politici een dubieuze rol spelen.

Waarschijnlijk zijn de overige 19 gestolen schilderijen en 70 zilveren objecten nog in Oekraïne.

Lijst van gestolen schilderijen uit het Westfries Museum

Een zaal in het museum is toegewijd aan deze kunstroof.

Westfries Museum

Een flinke erfenis

Frans le Cocq d’Armandville uit Heemstede laat het museum in 2017 een bedrag van 1,7 miljoen euro en honderden kunstvoorwerpen na. Onder de kunstvoorwerpen zijn schilderijen van onder anderen Jozef Israëls, Anton Mauve en George Breitner. Ook erft het museum meubels, porselein en zilver. Kort internetspeurwerk leert dat gedurende drie generaties een lid van de familie Le Cocq d’Armandville de Militaire Willems-Orde ontving en er banden waren met het broederschap van de vrijmetselarij. De collectie van le Cocq d’Armandville is opgenomen in de collectie van het museum.

Zien?

Het Westfries Museum toont de rijkdom van de Gouden Eeuw in meer dan 25 ingerichte stijlkamers met schilderkunst, porselein, glas- en zilverwerk. Je stapt door de toegangspoorten van het museum en wandelt de Gouden Eeuw binnen. Een bezoek neemt ongeveer 2 uur in beslag. Gaat dat zien!

Westfries Museum
Roode Steen 1
1621 CV Hoorn