Vanitasstilleven (1625) – Pieter Claesz

De rangschikking van objecten in zeventiende-eeuwse stillevens was niet willekeurig of louter decoratief. In tegendeel. Elk object draagt de boodschap uit dat onze tijd eindig is. Op een tafel bevinden zich een brandende kaars, een horloge, een anemoon, een schedel en een brief waarop alleen de woorden ‘Haarlem en Georg…’. Ze verwijzen allemaal naar de betrekkelijkheid van het leven. De kaars is bijna opgebrand, wat wijst op het vervliegen van de tijd, en een anemoon verwelkt snel. De dood ligt op de loer. Vrijwel alle stillevens van Claesz. verwijzen naar het sterven en de tijdelijkheid van het leven en het plezier. Dit wordt ook wel vanitas genoemd. 

De Haarlemmer Pieter Claesz was, samen met Willem Claesz. Heda, die ook in Haarlem werkte, een belangrijke schilder van stillevens. Claesz. en Heda stonden samen aan het begin van een traditie van stillevenschilderijen, die vooral in de Lage Landen ontwikkeld werd.

Online

Je kunt het schilderij van dichtbij bekijken en in augmented reality hier op Google Arts & Culture.

Video van het schilderij

Video geschikt voor verticale weergave op mobiel. Voor weergave op de computer druk ‘f’ of op het vierkant rechtsonder in het videoscherm.

Zien?

Frans Hals Museum
Groot Heiligland 62
2011 ES Haarlem
www.franshalsmuseum.nl

Hoofdbeeld en bron: Vanitasstilleven (1625) – Pieter Claesz, Mauritshuis.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Close
error: Alert: Content is protected !